هفت هنر

نقد و بررسی سینما و ادبیات وتاریخ هنر

هفت هنر

نقد و بررسی سینما و ادبیات وتاریخ هنر

اسرارآمیزترین پدیده

فکر می کنم همه ی ما در یک مورد متفق القول باشیم که اسرارآمیزترین پدیده مرگ باشد. بشر با همه ی توانمندی ها و دانش پیشرفته ی خویش هنوز نتوانسته درون این پدیده را بشکافد.بنده نیز نه این تصمیم را دارم و نه اصلا با توجه به موقعیت قدرت این کار را. اما اسرار آمیز تر از مرگ گاهی اوقات نوع چگونه مردن است.همیشه از خود پرسیده ام چرا؟ ما عادت کرده ایم وقتی در گذشته محققی دانشمندی فیلسوفی حرفی زده آنرا وحی منزل پنداریم.به عنوان مثال دکارت حیوان را فاقد عقل و شعور می داند و به حیوان لقب ماشین بی روح میدهد!همانطور که می دانیم موجودات زنده در چهار گروه نباتی حیوانی انسانی و مافوق انسانی تقسیم بندی شده اند و دکارت دو گروه اول را فاقد شعور  و تفکر می داند و فقط انسان ها و مافوق انسان ها شعور دارند و البته مافوق انسان ها حکم صادر می کنند که انسان ها باید تابع باشند و نظر مافوق ها (لابد مانند خود دکارت !)همان وحی منزل است. در یکی از این شبهای تنهایی خویش بیننده ی برنامه ی مستندی از خودکشی دستجمعی نهنگ ها در ساحل بودم که البته هلکوپتر امداد! در پی برگرداندن آن حیوانات بیچاره به درون آبهای عمیق بود.و گوینده ی(البته دانشمند و مافوق انسان دکارتی!) از قول دکارت گفت که این حیوان چون شعور ندارد و درکی از ساحل ومردن ندارد به این سمت آمده و امیدواریم که بقول دکارت! قسمتی از مغز کودن این حیوان تحریک شده و بفهمد که دیگر این طرفا آفتابی نشود!بنده ی حقیر شرمنده ام که مقابل آقای دکارت و جانشین البته بر حقش! گوینده ی مستند می ایستم اما چکنم که فکر می کنم پس هستم! و اما ای کاش دکارت ویا جانشینان البته بر حق! می فرمودند که در این فرایند چطور همه ی نهنگها با هم تبدیل به مجسمه های بلاهت می شوند ! و دستجمعی خودکشی می کنند؟ این مافوق انسان ها درمورد فیل ها چه می گویند؟ فیل ها زندگی اجتماعی دارندو وقتی فیلی احساس می کند نمی تواند به زندگی ادامه دهد در آخر صف فیلهای در حال حرکت راه می رود و آرام آرام از بقیه جدا می شود و به گوشه ای می رود تا بمیرد.(سرخپوستان نیز همین کار را می کردند. با عرض پوزش از جانشینان البته بر حق ژنرال کاستر!)وقتی فیل دیگری جسد آن فیل مرده را می بیند صدای حزن انگیز عجیبی از خود سر می دهد.امروزه گیاهشناسان ثابت کرده اند که گیاهان هم حس غریبی دارند. فردی از کنار درختی رد می شود و یک برگ از درخت را میکند. حول برگهای دیگر ارتعاشات عجیبی رخ می دهد.اگر همان فرد فردا دوباره از کنار آن درخت بگذرد برگها او را احساس می کنند و با دوربین های فوق العاده قوی نشان داده شده که خود را عقب می کشند...قضاوت با شما یاران...من یا دکارت؟
نظرات 9 + ارسال نظر
اشتباهی پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:50 ق.ظ http://eshtebahi.blogsky.com

اگه این کامنتو خوندی یعنی دوسم داری
اگه پاک کنی عاشقمی
اگه بیای کامنت بزاری ولینکم کنی دیوونمی
اگه کامنت نزاری یعنی منو میخوای
اگه بیخیالش بشی یعنی منو میپرستی
حالا چه خاکی میخوای تو سرت بریزی؟؟؟؟؟

درود بر تو. ما ز یاران چشم یاری داشتیم...

چشمک پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 02:33 ق.ظ http://ghorobeshaghayegh.blogfa.com

سلام
ممنون از سر زدنت

درود بر تو. نوشته های مرا خوندی؟ کاش نظر بدی.با تبادل لینک موافقی؟

سمیه پنج‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 07:43 ب.ظ http://babaaaaa.blogsky.com

سلام
حالت خوبه که!؟...
وبلاگتو دوست دارم...خیلی جالبه۰۰۰اینو بدون تعارف می گم
ی جورایی منو به اون حال و هوایی می بره که همیشه دوسش داشتم ودارم
خوش به حالت که می تونی پا به دنیای علاقه مندیات بزاری...
می دونی!؟...
کاش همه چی با هم قاطی نمی شد...کاش فرق خوب و بد و می دونستیم...
در مورد مطلب اخرت...
راستش منم احساس حیوونا رو باور دارم....
چند وقت پیش داشتم راز بقا می دیدم
شبکه ۴ ساعت ۲شب
ی خونواده از گوریلا بود...
ی نر ی ماده با بچه هاشون....می دونی!؟
نیازای هم می دونستن...بهش توجه می کردن....اونقدر که من به شعور ادما شک کردم....تا ساعت نزدیک به ۵ نشستم
و تا اخرش دیدم....هر چی بیشتر میدیدم بیشتر به یقین میرسیدم
امثال دکارت هنوز خواب تشریف دارن
مثل خیلی از ادمایی که ادعای شعورشون میشه ولی متاسفانه!!!.....
خوش باشی
همیشه

درود بر تو. من یکی از خوشبخترین آدمای روی زمینم.با واژه های ترس غم غصه رابطه ای ندارم. نه که باورشون ندارم دنبالشون نمی رم.اگه هم سراغم بیان یا باهاشون می جنگم یا ازشون فرار می کنم. با چی؟با دود؟با خلاف؟ با ...؟هرگز!متن بعدی من پیرامون همین موضوع خواهد بود.

donya جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:05 ق.ظ http://donya2000.blogfa.com

salam doste khobam be maham sar bezan

درود بر تو. به خدا سر زدم.یه چیزی هم نوشتم. آخرین متن منو خوندی؟ نظری نداده بودی؟

فرنگیس جمعه 16 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 01:51 ق.ظ http://www.mahfarang.blogfa.com

مطلب جالبی بود با نظر شما موافقم.الان حتی به این نتیجه رسیدن که تمام هستی شعور داره.الان اثبات شده که مولکول های اب زیر میکروسکوپ نظم پیدا میکنن زما نی که موسیقی کلاسیک یا ایات قران پخش میشه.دیگه چه برسه به نهنگ ها.فلسفه هاخیلی وقته باطل شدن از نظر من.

درود بر تو.راستش و بخوای پا تو کفش فیلسوفا کردن هم لذت بخشه هم خطرناک.از امتحان ها فارغ شدی؟

محمد شنبه 17 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 06:52 ق.ظ http://www.mardeandisheha.blogfa.com

زندگی به من آموخت چگونه اشک بریزم ام اشک به من نیاموخت چگونه زندگی کنم(دکتر علی شریعتی)
سلام
واقعا زیبا بود.
به من هم سر بزنی خوشحالم میکنی
یا حق

درود بر تو.با کمال افتخار به وب شما سر خواهم زد و استفاده خواهم کرد.موفق باشی.

چشمک شنبه 17 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 07:56 ق.ظ http://ghorobeshaghayegh.blogfa.com

سلام
منظورت رو متوجه نشدم
مگه یارانم چی گفتن
از چی تعجب کردی
لطفا بهم بگو
با تبادل لینگ هم موافقم

درود بر تو. شاید بهترین پاسخ از زبان تو این بیت زیبای مولانا باشه:هرکسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من...درست می گم یا نه؟

یاسمین چهارشنبه 21 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 09:42 ب.ظ http://rue.blogsky.com

سلام
وبلاگ قشنگ و جالبی داری
ممنون بهم سر زدی
خوشحال میشم بازم ببینمت

درود بر تو با کمال افتخار سر خواهم زد.

سمیه جمعه 6 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:43 ق.ظ http://babaaaaa.blogsky.com

سلام
چرا نیستی؟
قسمت نظراتت باز نمی شه
به جز این یکی که مطلب قدیمیت بوده
زودتر برگرد
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد